zaterdag 1 april 2017

Weldadige guasha gezichtsbehandeling

De afgelopen drie maanden heb ik diverse beurzen bezocht op het gebied van uiterlijke verzorging om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Op een van die beurzen heb ik een guasha gezichtsmassage ondergaan. 

Wat is guasha? Het is een tweeduizend jaar oude schraaptherapie om ziekten of klachten uit het lichaam te schrapen. Ook kan preventief tegen ziekten worden behandeld. Dat doet men in China door middel van een geslepen natuursteen (bijvoorbeeld jade) die over de huid wordt geschraapt of de hoorn van een buffel. Daar waar blokkades zijn, kleurt de huid rood. Het is in Europa een vrij onbekende massagetechniek, maar in de plattelandsdorpjes in China is het heel gewoon. Ook in andere Zuidoost-Aziatische landen worden het al eeuwenlang toegepast. Elke dag behandelt men diverse lichaamsdelen.
Op de beurs was er een stand waar je kon zien hoe iemands rug werd behandeld. De huid zag er rood en pijnlijk uit. Ik was benieuwd naar de ervaringen van de personen die de massage ondergingen. Ze keken serieus tijdens de massage, maar voelden zich daarna heerlijk ontspannen. Over de vlekken hoefden zij zich geen zorgen te maken, aldus de therapeut. Deze verdwijnen vanzelf na enkele dagen. Ze legde uit dat de doorbloeding was gestimuleerd, blokkades vrij waren gemaakt en er nu meer energie in het lichaam stroomde. 'Een volgende keer zullen er minder rode plekken zijn. Guasha-massage werkt positief op de inwendige organen.' Ze vertelde dat op plaatsen waar een blokkade zit, de huid tijdelijk wat gevoelier kan zijn. Het zag er nogal beurs uit, maar niet zo erg als op onderstaande foto. 'Soms geeft de massage een prikkelend of zelfs schrijnend gevoel, maar over het algemeen wordt het door mensen als zeer prettig en ontspannend ervaren'.

Na het zien van de rode plekken koos ik zelf liever voor de guasha- gezichtsmassage. Hier krijg je géén rode plekken van op je huid. Een prima manier voor het afvoeren van afvalstoffen. Eerst werd de huid ingesmeerd met een laagje Chinese kruidencrème en werden de meridianen in het gezicht gestimuleerd. Degene die mij masseerde deed dit met hoorn. Persoonlijk zou ik hier nooit voor gekozen hebben, want je weet niet of een dier er gruwelijk voor heeft geleden (maar aan de andere kant: wanneer weet je dit wel? Er is nog veel verborgen dierenleed).
In mijn eigen praktijk geef ik er de voorkeur aan om deze vorm van massage uit te voeren met geslepen jade of rozenkwarts. Hieronder zie je mijn rozenkwarts massagestenen.

Foto:eigendom Jolita SkinCare

Ik vond het een fijne massagetechniek. Goed voor de doorbloeding, dus ook voor de fijne rimpeltjes. Pure ontspanning. Ik vond mijn gezicht er na afloop extra glad en mooi uitzien. Zoals beloofd: geen rode plekken. Bij de guasha rugmassage kan dat wel anders uitpakken (zie foto). Belangrijker nog: de Chi (levensenergie) kon weer volop stromen. Dat voelde ik, maar je kon het ook goed zien: mijn gezicht had alle spanningen losgelaten. Ik kan een guasha gezichtsbehandeling dan ook van harte aanbevelen!
En dan nu een plaatje van hoe een Guasha rugmassage óók kan uitpakken. Niet schrikken. Deze persoon had kennelijk veel opgekropte spanningen en/of blokkades.

Guasha wordt in China veelal preventief toegepast om ziekten te voorkomen. In Europa staat het nog in de kinderschoenen, maar ... guasha wint steeds meer aan  populariteit. Zo wordt er ook guasha toegepast op paarden.
Zowel mens als dier hebben er veel baat bij. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten