zaterdag 15 september 2018

Anti ageing: nieuwe trends


Anti ageing producten zijn in en overal te koop. Vooral de 'natuurlijke' producten zouden de beste huidverzorging bieden en voor zo min mogelijk huidproblemen zorgen. Echter, voordat het extract uit natuurlijke planten in de tube of pot komt, heeft het vaak al een aantal chemische processen doorlopen. Deze informatie wordt consumenten vaak onthouden. Via slimme marketing wordt je overgehaald om een product te kopen wat uiteindelijk maar een fractie is van het oorspronkelijke extract dat het vóór de bewerking was. Ik raad mijn cliënten altijd aan om de Latijnse namen op het product goed te bestuderen. Hoe langer het lijstje, des te twijfelachtiger de inhoud wordt. Denk aan allerlei emulgatoren, te veel alcohol, kleurstoffen, conserveringsmiddelen en overbodige vulstoffen.

Tóch laten wij ons elke keer opnieuw verleiden tot de aankoop van anti-ageing crèmes. Na het zien van de gelikte reclamecampagne, het ruiken van de aantrekkelijke geur en het voelen van de romige textuur zijn we opnieuw overtuigd. Uiteraard gunnen we onszelf het beste. "Het geurt heerlijk, dus zal het wel goed zijn," denken we. De aankoop van zo'n product lijkt dan een goede keus te zijn. Onze natuur zegt dat we aan een product moeten ruiken, want als het goed ruikt, is het ook goed. Onze hersenen nemen de geur direct op en vertalen het als: "Dit is okay, want het geurt goed."

Producenten weten dat. Dus is het extra gemakkelijk om ons te overtuigen. Stop er een geweldig ruikend parfum in en we zijn al om. (NB: parfum is eigenlijk heel ongezond voor onze huid!)

We ruiken dus nog steeds aan flesjes en potten crème. Vanuit de evolutie hebben we dit meegekregen. Dat is echter niet het enige. Niet alleen de geur, maar ook de tekst en het uiterlijk van het potje weet ons vaak te overtuigen Woorden als ‘anti-oxidant’, ‘natuurlijke ingrediënten’, 'natuurlijk', ‘bestrijding van vrije radicalen’ en 'vitamine E' (wat vaak maar een afgeleide is van 100% natuurlijke vitamine E!) scoren erg hoog. 



Anti ageing trends

Inmiddels hebben de cosmeticaproducten nieuwe ingrediënten toegevoegd die onze aandacht trekken. De nieuwste trends zijn:

appelstamcellen (Niet bewezen dat ze door de huid kunnen dringen).

slakken over je gezicht laten lopen en slakkencrème (Vanwege allantoïn in slakkenslijm, een ingrediënt dat overigens ook in tarwe zit!)

peptiden (Er zijn heel veel soorten peptiden. Welke zijn de juiste? Er is nog onvoldoende wetenschappelijk bewijs).

Q-10 (Alleen sommige ernstige zieken hebben een Q-10 tekort. Gezonde mensen hebben voldoende Q-10 in het lichaam).



Conclusie: vertrouw niet zonder meer het label 'natuurlijk' op een crème en geloof niet alle mooie reclameverhalen die cosmeticaproducenten ons voorschotelen.



Anti ageing therapie


De nieuwste techniek is de micro-meso therapie. Met deze techniek kunnen rimpels verdwijnen als sneeuw voor de zon. Het is een veilig alternatief voor botox of andere permanente fillers. Met kleine micronaaldjes worden actieve werkstoffen in de huid ingebracht, bijvoorbeeld natuurlijk  hyaluronzuur.  De substantie komt daar waar het nodig is en vult de rimpeltjes op. 
Klik hier voor een filmpje van zo'n 'lasergun'. Dit is overigens een enorm apparaat. Inmiddels staat de techniek niet stil en zijn er ook kleinere 'guns' in de vorm van kleine automatische injectienaalden. De methode is veilig. Je ziet dat de cliënt in de stoel geen pijn lijdt en dat de huid er rustig uit blijft zien. Een teveel aan hyaluronzuur wordt vanzelf weer door de huid afgebroken. Micro-meso therapie is overigens wat anders dan 'micro needling' waarbij met een roller met dunne naaldjes in de huid wordt geprikt (De huid wordt vaak rood en gaat vaak bloeden!) 
Micro-meso is dus veel veiliger en levert géén huidschade op. Het zou een alternatief kunnen zijn voor mensen die geen permanente fillers wensen, maar vanwege het tijdelijke effect verdient het wel enig onderhoud. Een kuurtje zal daarom een langer blijvend resultaat geven dan slechts een enkele behandeling.

Jolita

Jolita SkinCare



Geen opmerkingen:

Een reactie posten